Umiejętne docieranie do odbiorców i kreowanie właściwego wizerunku to fundament budowania i wzmacniania nowoczesnego, sprawnego i charyzmatycznego przywództwa. O tym, jak prowadzić skuteczną kampanię samorządową, czym różni się ona od kampanii krajowej, jakie błędy najczęściej popełniają kandydaci – na te pytania i nie tylko odpowiada Krzysztof Kwiatkowski, senator, były poseł, prezes NIK-u oraz minister sprawiedliwości i prokurator generalny.
>>> Jesteśmy także na Facebooku! Polub nas <<<
Czym różni się kampania wyborcza samorządowa od krajowej?
– Oczywiście docieramy tutaj do dwóch całkiem innych grup, w tym sensie, że mamy tutaj zakreślony obszar tej kampanii samorządowej. Ale i w kampanii samorządowej musimy kłaść uwagę na całkiem inne akcenty, a to z bardzo prostego względu – tam próbujemy przekonać do siebie osoby niezależnie od poglądów politycznych. Różnica w kampanii samorządowej będzie też polegać na tym, czy startuje się z listy partyjnej czy z komitetu samorządowego, czy startuje się z okręgu wielomandatowym czy jednomandatowym. Jeżeli jest to okręg jednomandatowy, to tym bardziej jest to kampania ogólna, docierająca do większej grupy. Jeżeli jest to okręg wielomandatowy czy wybory powszechne, tym ta ilość tematów jest szersza, ona jest mniej skonkretyzowana, bo próbujemy dotrzeć do większej grupy. Rywalizujemy też w wyborach parlamentarnych tak naprawdę nie z listą konkurencyjną tylko z kolegami na własnej liście i o tym Ci, którzy kandydują w wyborach parlamentarnych muszą pamiętać.
Jakie są najczęściej błędy popełniane w kampanii samorządowej przez kandydatów?
– Najczęściej popełniany błąd jest taki, że kadnydaci adresują swój przekaz do grupy, która tak naprawdę nie jest nim zainteresowana. Odwołam się tutaj do przykładu. Elektoraty się przesuwają i są zmienne, stąd politycy, ale także i samorządowcy powinni co jakiś czas je analizować. Jak to wygląda w praktyce? Przed rokiem 2015 na Platformę Obywatelską głosowała duża część osób starszych-seniorów. Dzisiaj jest to zdecydowana mniejszość. Normalną regułą i prawidłowością jest, że to partia rządząca skuteczniej dociera ze swoim przekazem do emerytów i rencistów, którzy przede wszystkim cenią sobie spokój i bezpieczeństwo, które zawsze są utożsamiane z władzą. Dodatkowo, jak wspieramy to takimi elementami jak 13. czy 14. emerytura, to czym to poskutkowało? Tym, że dzisiaj seniorzy w największej części głosują na Prawo i Sprawiedliwość. Co to oznacza dla polityka? Że najważniejsze jest, żeby on wiedział do kogo chce dotrzeć, bo jeżeli kandyduje np. z listy Platformy Obywatelskiej to jeżeli będę mówił głównie o seniorach to jest pomysł na katastrofę wyborczą.
Od czego zacząć, czyli jak wyznaczyć cele w kampanii wyborczej?
– Zacząć należy nie od wyznaczenia celi, a doboru kilku współpracowników, bo kampanię samemu można robić w jednomandatowym okręgu do rady gminy, a kampania gdzie startuje w wielomandatowym okręgu, bardziej w wyborach parlamentarnych, wymaga dobrych współpracowników. Błąd na tym etapie spowoduje nieszczęście. Jeżeli kandydujecie np. do senatu i popełnicie błąd wybierając złego pełnomocnika finansowego to konsekwencje są dramatyczne. Po doborze współpracowników analizujemy do jakiej grupy chcemy dotrzeć i to jest ta pierwsza kolejność, bo dopiero po wybraniu grupy analizujemy o czym chcemy mówić w kampanii, jakie mamy elementy programowe. Dlaczego? Bo one muszą być powiązane z tymi, którzy wiemy, że są naturalnym zapleczem mojego środowiska politycznego.
Jak prowadzić skuteczną kampanię samorządową?
– Determinacja, organizacja i wiara. Nie wygra się wyborów bez determinacji. Jak się zaczyna kampania wyborcza to wszystko musi być temu podporządkowane. Ci, którzy chcą naprawdę wygrać, a szczególnie jeżeli mają trudny okręg wyborczy i niedużą różnicę z konkurencją muszą rzeczywiście pracować od rana do wieczora. Nie można także zapominać, że internet jest coraz ważniejszy, ale on ciągle nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z człowiekiem. On ciągle mimo wszystko jest bardziej wspierający niż bardziej wiodący z bardzo prostego względu: nie głosują tylko młodzi, dla których jest to główny kanał organizacji informacji. Drugi element poza determinacją to organizacja, czyli dobra diagnoza celów, dobór sztabu, a później jego konsekwentna realizacja i wiara, wiara, wiara w zwycięstwo.