Poznaj Instytut Heweliusza

Idea Instytutu Heweliusza

Instytut Heweliusza to firma otoczenia biznesu i wsparcia środowiska liderów społecznych. Jej misją jest dostarczanie najbardziej aktualnej wiedzy z takich dziedzin jak prawo, zarządzanie, ekonomia czy psychologia i podnoszenie kompetencji menadżerskich osób kierujących jednostkami samorządowymi, biznesami czy projektami społecznymi.

We współpracy z wyższymi uczelniami współtworzy unikatowe programy edukacyjne, dzięki którym dostarcza menadżerom sektora publicznego i prywatnego niezbędną wiedzę i nowoczesne narzędzia potrzebne im do codziennej pracy. 

We współpracy z wybitnymi osobistościami współtworzy programy szkoleniowe, a także integruje środowiska menadżerskie. 

Celem Instytutu Heweliusza jest tworzenie, wspieranie i promowanie inicjatyw, które służą podnoszeniu kompetencji zawodowych i kwalifikacji menadżerów pracujących w różnych środowiskach, a także budowanie środowiska sprzyjającego wymianie wiedzy i doświadczeń, nawiązywania kontaktów, budowaniu trwałych relacji. Wspólnie z naszymi partnerami, słuchaczami i współpracownikami tworzymy i promujemy dobre praktyki w zarządzaniu, a także działamy na rzecz zwiększania świadomości ekonomicznej, prawnej i społecznej menadżerów.

Instytut Heweliusza organizuje i wspiera  inicjatywy spotkań, debat, konferencji z przedstawicielami środowisk naukowych, inicjuje i koordynuje projekty naukowe i biznesowe.

Praca z wybitnymi postaciami polskiej nauki, biznesu i samorządu to wyzwanie, ogromna inspiracja i nieustanny rozwój. W Instytucie Heweliusza łączymy ludzi z różnych środowisk dbając o to, żeby korzyści wynikające z ich wzajemnej współpracy były wieloaspektowe. Dla jednych będzie to dyplom MBA, dla innych nowy biznes albo wspólne przedsięwzięcie społeczne. Dla nas to ciągłe doskonalenie się w wiedzy o najlepszych praktykach, największych wyzwaniach, możliwych rozwiązaniach. Dzięki tej wiedzy możemy budować trwałe projekty z naszymi partnerami, wspierać ich rozwój i służyć pomocą.

–  Ilona Byra, założycielka Instytutu Heweliusza

Rzeczywistość społeczną czy biznesową, w jakiej żyjemy, tworzą ludzie. Ich ciągły rozwój i kontakt z inspirującymi ideami, ale także możliwość zderzenia się z innymi punktami widzenia i swobodnej wymiany poglądów mają charakter kluczowy. Dając im możliwość ciągłego poszerzania wiedzy i zdobywania nowych punktów odniesienia, staraliśmy się także zbudować miejsce, w którym profesjonalizm, skuteczność i energia ludzi, którzy tworzą Instytut Heweliusza pomoże w odszukiwaniu nowych pól współpracy, a ludzi, którzy chcą aktywnie działać w środowiskach lokalnych pchnie do umocnienia swojej pozycji, poszerzenia wpływów a także osobistego i zawodowego rozwoju.

Wojciech Wróbel, założyciel Instytutu Heweliusza

Współpraca i Partnerzy

Krakowska Szkoła Biznesu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie

Druga najstarsza i jedna z największych w kraju uczelni ekonomicznych. Jej historia sięga okresu międzywojennego a do jej absolwentów należą m.in. Adam Góral, prezes Asseco Poland, Roman Kluska, twórca Optimusa, Tadeusz Ferenc, prezydent Rzeszowa czy prof. Jerzy Hausner, były minister gospodarki i członek Rady Polityki Pieniężnej. Częścią UEK jest też Krakowska Szkoła Biznesu, wysoko wyspecjalizowana jednostka dydaktyczna oferująca m.in. studia menadżerskie i programy MBA. 

Wspólnie z UEK Instytut Heweliusza stworzył studia MBA in Community Management, które zostały uruchomione we Wrocławiu, Krakowie, Łodzi i Tychach

 

Uniwersytet SWPS

Jedna z najlepszych i najbardziej obleganych uczelni niepublicznych w kraju, od lat ceniona wysoko przez świat akademicki i przez pracodawców. Uniwersytet SWPS działa na polskim rynku od 1996 roku, ma swoje filie we Wrocławiu, Katowicach, Sopocie i Poznaniu. Oprócz kształcenia studentów na takich kierunkach jak prawo, psychologia, dziennikarstwo, uczelnia prowadzi też szereg kursów i studiów podyplomowych. Razem z Instytutem Heweliusza jest współorganizatorem Akademii Firm Rodzinnych.

 

Family Business Network Poland

Polski oddział międzynarodowej organizacji skupiającej największe firmy rodzinne działa od ośmiu lat. Łączy i wspiera te biznesy rodzinne, które na rynku istnieją przynajmniej 12 lat i mogą pochwalić się obrotami na poziomie 3 mln euro rocznie. Głównymi zasadami FBN Poland jest zaufanie i otwartość, aktywny udział, poufność, szacunek i profesjonalizm a także zakaz pozyskiwania klientów. Misją organizacji jest kształtowanie ducha przedsiębiorczości i wspieranie firm rodzinnych w ich wielopokoleniowym rozwoju.

FBN Poland objęła patronatem program Akademii Firm Rodzinnych.

 

Związek Miast Polskich

Najstarsza i największa polska organizacja samorządowa skupia ponad 330 miast. Jej misją jest upowszechnianie dobrych praktyk zarządzania, wspieranie rozwoju polskich miast i umacnianie idei samorządności. Współpracuje z wieloma podmiotami publicznymi i prywatnymi, w tym z Instytutem Heweliusza.

Związek Miast Polskich objął patronatem studia podyplomowe MBA dla samorządowców.

Założyciele Instytutu Heweliusza

Wojciech Wróbel

Właściciel Grupy Wróbel, jednej z największych firm motoryzacyjnych w Polsce i dealera marek Mercedes – Benz oraz Mazda. Menadżer z dyplomem MBA uzyskanym z wyróżnieniem na Politechnice Wrocławskiej i Central Connecticut State University. Z wykształcenia psycholog, studia wyższe ukończył na Uniwersytecie SWPS. Wrocławianin z urodzenia, z wyboru i z przekonania.

Od 2019 roku Konsul Honorowy Gruzji we Wrocławiu. Z konsekwencją angażuje się w budowanie i umacnianie relacji Polska – Wschód. Jest m.in. członkiem Rady Kolegium Europy Wschodniej im. Jana Nowaka, zasiada w kapitule nagrody im. Tytusa Filipowicza, przyznawanej obywatelom krajów kaukaskich m.in. za rozwoju nauki i kultury oraz budowanie społeczeństwa obywatelskiego. Należy do Rady Programowej Forum G2 – Gospodarka i Geopolityka, w Studium Europy Wschodniej Uniwersytetu Warszawskiego prowadzi zajęcia dotyczące międzynarodowej współpracy gospodarczej.

Swoim doświadczeniem związanym z budowaniem i rozwijaniem firm rodzinnych dzieli się na konferencjach biznesowych i wykładach. Należy do Family Business Network Poland (FBN Poland), stowarzyszenia zrzeszającego największe firmy rodzinne w Polsce. Jest inicjatorem,  współautorem i promotorem Akademii Firm Rodzinnych prowadzonej wspólnie z Uniwersytetem SWPS przez Instytut Heweliusza. Współzałożyciel i wiceprezes stowarzyszenia absolwentów studiów MBA PWr – Business Club B4.

Angażuje się w działalność filantropijną i społeczną.

Ilona Byra

Współzałożycielka i prezeska zarządu Instytutu Heweliusza, propagatorka pracy na rzecz jakości w życiu publicznym, profesjonalizacji zarządzania w samorządzie terytorialnym i budowania biznesu opartego na partnerstwie. Przez lata związana z branżą medialną odpowiadała za politykę wydawniczą, budowała strategie rynkowe i wspierała proces transformacji cyfrowej mediów z grupy Agora. Ma ogromne doświadczenie zawodowe w tworzeniu i rozwijaniu projektów CSR-owych, budowaniu trwałych relacji z biznesem opartych na unikatowych przedsięwzięciach społecznych a także w wypracowywaniu i wdrażaniu rozwiązań strategii digital na rynku reklamowym i medialnym. 

Menadżerka z kilkunastoletnim doświadczeniem w zarządzaniu ludźmi, projektami i procesami. Absolwentka Master Class of Management  na Uniwersytecie SWPS oraz Programu MBA Polsko-Amerykańskiej Szkoły Biznesu na Politechnice Wrocławskiej i Central Connecticut State University School of Business. Ukończyła również Filologię Polską na Uniwersytecie Opolskim.  

Współzałożycielka i wiceprezeska Stowarzyszenia Absolwentów MBA na Politechnice Wrocławskiej BCB4. Przez lata współtworzyła i rozwijała Fabrykę św. Mikołaja, projekt, dzięki któremu kilkanaście tysięcy dzieci dostało świąteczne prezenty, a wrocławskie szpitale, fundacje i stowarzyszenia działające w obszarze zdrowia dostały niezbędną pomoc finansową a także środki potrzebne na rozwój i inwestycje.

Wielka miłośniczka gór i podróży w nieoczywiste miejsca.

Ludzie Instytutu Heweliusza

Do programów edukacyjnych Instytutu Heweliusza zaprosiliśmy wykładowców, ekspertów i praktyków z różnych branż i ośrodków akademickich w Polsce. Więcej na ich temat w zakładce Kadra. Codzienną pracę Instytutu wspierają koordynatorzy opiekujący się programami edukacyjnymi w poszczególnych miastach:

Anita Dmitruczuk

Dziennikarka, redaktorka, propagatorka postawy szacunku dla przyrody i ekologicznej perspektywy w rozwiązywaniu codziennych problemów.

Z wykształcenia prawniczka, studiowała także politologię i podyplomowo zarządzanie środowiskiem przyrodniczym. Od 2014 roku redaktorka naczelna opolskiego dodatku do „Gazety Wyborczej”, wcześniej zastępczyni redaktora naczelnego i autorka lokalnych treści społecznych, kulturalnych i naukowych. W 2008 roku laureatka (wraz z Dorotą Wodecką) nagrody im. Kazimierza Dziewanowskiego za publikacje o problemach i wydarzeniach międzynarodowych w konkursie organizowanym przez Stowarzyszenie Dziennikarzy Polskich.

Ma kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów edukacyjnych o tematyce ekologicznej i dziennikarskiej, współpracowała z Uniwersytetem Opolskim, organizacjami pozarządowymi i firmami. Jest pomysłodawczynią i autorką programu edukacji obywatelskiej dla młodzieży licealnej „Miasto Młodych”, który „Gazeta Wyborcza” realizowała z miastem Opole. Właścicielka wyżła węgierskiego Belfasta i fanka ważek.

Wojciech Pelowski

Absolwent Zarządzania i Marketingu Akademii Ekonomicznej w Krakowie (dziś Uniwersytet Ekonomiczny) oraz Filozofii Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie (dziś Uniwersytet Papieski Jana Pawła II).

Dziennikarz – pisał o Krakowie, o polskiej polityce, o gospodarce. I o kilku kontynentach. Współorganizował festiwale (m.in. kina Hong Kongu w Krakowie i Warszawie, festiwal kultury latynoamerykańskiej w Krakowie), konferencje (EUROLOG 2012, Pracownie Miast GW). Był wicenaczelnym i naczelnym „Gazety Wyborczej” we Wrocławiu, dyrektorem wydawniczym „Wyborczej” w regionie Kraków-Rzeszów-Kielce-Radom, łącząc tu bieżące zarządzanie redakcją, promocją i sprzedażą z tworzeniem lokalnych i krajowych projektów na styku media-biznes-samorząd.

Piotr Wesołowski

Ukończył na Uniwersytecie Łódzkim polonistykę. W 1989 rozpoczął pracę w „Gazecie Wyborczej”, która trwała 30 lat. Był redaktorem i dziennikarzem, pisał m.in. o polityce, sporcie i gospodarce do Dużego Formatu, Ale Historia i Wysokich Obcasów. W łódzkiej redakcji „Wyborczej” był szefem działu politycznego, sekretarzem redakcji, zastępcą redaktora naczelnego i redaktorem naczelnym. Autor monografii “100 lat Widzewa”, współautor z Jerzym Bralczykiem i Geraldem S. Abramczykiem podręcznika o marketingu politycznym i medialnym “Komunikatorzy”.

Laureat nagrody “Dziennikarz Roku 2010” przyznanej przez “Galę Biznesu”. Absolwent VIP Uniwersytetu Łódzkiego (razem z prof. Markiem Belką, Anitą Werner, Pawłem Edelmanem i Anną Marią Wesołowską). Współpracuje z radiem TOK FM. Pisał m.in. dla Press, Polityki, Wprost.

Od 20 lat współpracuje z Tv Toya, ma tam m.in. programy „Dla prawo i leworęcznych”, „Pod prąd” i „Presuffkę. Jest dziennikarzem telewizyjnym, prasowym, radiowym i internetowym. Wykładał na Społecznej Akademii Nauk, Wyższej Szkole Zarządzania i Marketingu, Społecznej Wyższej Szkole Zarządzania i Przedsiębiorczości).