Akademia Firm Rodzinnych. Jak przekazać przedsiębiorstwo kolejnym pokoleniom? - Instytut Heweliusza

Akademia Firm Rodzinnych. Jak przekazać przedsiębiorstwo kolejnym pokoleniom?

– Kluczowym wyzwaniem dla firm rodzinnych jest sukces w sukcesji – przekonuje Wojciech Wróbel, właściciel Grupy Wróbel Mercedes-Benz, mentor i wspózałożyciel Akademii Firm Rodzinnych. W maju startuje kolejna edycja tego programu, prowadzonego wspólnie z Uniwersytetem SWPS przez Instytut Heweliusza. Zapisy trwają.

Firmy rodzinne stanowią ponad 30 proc. wszystkich małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. W sumie działa ich u nas ok. 830 tys. Odgrywają one istotną rolę w krajowej gospodarce, bowiem co piąta wypracowana u nas złotówka jest wynikiem właśnie ich pracy. Nie tylko tworzą miejsca pracy, płacą podatki, ale także kształtują gospodarczy wizerunek kraju i pomagają budować silne społeczności lokalne.

W Polsce jesteśmy obecnie świadkami ważnego momentu, a mianowicie przekazywania firm rodzinnych kolejnemu pokoleniu oraz ich profesjonalizacji i cyfrowej transformacji. Od jego powodzenia zależy przyszłość polskiej gospodarki.

Tymczasem dane Instytutu Biznesu Rodzinnego pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat sukcesję planuje ok. 57 proc. firm rodzinnych w Polsce, ale tylko 8,1 proc. następców chce poprowadzić w przyszłości firmy rodziców.

Kluczowym wyzwaniem dla firm rodzinnych jest sukces w sukcesji. Firma rodzinna jest jak drzewo, które zapuszcza korzenie głęboko. Nie da się jej łatwo przesadzić, osadzona jest w danym miejscu, jest związana z lokalną społecznością. Różni się tym od korporacji, które mają inne cele i rozrzucony kapitał. Prowadząc biznes rodzinny, dąży się do długoterminowego istnienia, nieśmiertelności, a nie tylko do szybko wygenerowanych zysków – zaznacza Wojciech Wróbel, właściciel Grupy Wróbel Mercedes-Benz, mentor i wspózałożyciel Akademii Firm Rodzinnych.

Dodajmy, że przedsiębiorstwo rodzinne to takie, w którym ponad połowa udziałów oraz funkcje zarządzania znajdują się w rękach członków rodziny. Co ciekawe – jak zauważa Wojciech Wróbel – wiele firm właścicielskich, nie zdaje sobie sprawy z tego, że są spółkami rodzinnymi. – My sami uświadomiliśmy sobie to dopiero w 2013 r., w trakcie naszego kryzysu biznesowego osadzonego na gruncie rodzinnym. Zrozumieliśmy, że istnieją pewne ryzyka, których nie da się rozwiązać w czysto biznesowy sposób. Wtedy właśnie zaczęliśmy pracować nad kwestiami związanymi z poprawnym funkcjonowaniem ładu biznesowego w rodzinie – dodaje.

Łączymy świat nauki i biznesu

Właśnie z myślą o biznesach rodzinnych z sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz ich właścicielach, sukcesorach i kluczowych pracownikach, dwa lata temu wspólnie z Uniwersytetem SWPS uruchomiliśmy Akademię Firm Rodzinnych.

Stworzyliśmy program, który pozwoli kolejnemu pokoleniu przejąć pałeczkę w rodzinnym biznesie – zapowiada Ilona Byra, prezes Instytutu Heweliusza. – Nasz cykl kursów dostarcza studentom aktualną i niezbędną do prowadzenia firmy wiedzę z zakresu zarządzania, prawa, marketingu i psychologii. Dajemy także dostęp do najlepszych światowych praktyk biznesu rodzinnego oraz możliwość wymiany doświadczeń i nawiązania nowych kontaktów w środowisku firm rodzinnych – kontynuuje.

W Akademii Firm Rodzinnych studenci dowiedzą się m.in. tego, jak projektować firmy na pokolenia, jak budować własną markę i przewagę nad konkurencją, jak rozwiązywać kryzysy i być dobrym przywódcą. Oprócz tego nauczą się, jak zarządzać podatkami, jak zadbać o bezpieczeństwo prawne i – wreszcie – jak skutecznie przejąć sukcesję.

>> Jak zadbać o firmę rodzinną? 4 rady od właściciela Grupy Wróbel <<

Wśród wykładowców są naukowcy i szefowie czołowych biznesów rodzinnych w kraju. Nauczać będą m.in.: prof. dr hab. Dariusz Doliński (prof. Uniwersytetu SWPS), dr hab. Tomasz Grzyb (prof. Uniwersytetu SWPS), Dariusz Duma (dyrektor wykonawczy FBN), Tadeusz Dulian (doradca firm rodzinnych CFBA, propagator Konstytucji Rodzinnych), dr inż. Robert Kamiński (Politechnika Wrocławska), Michał Kaźmierski (trener i wykładowca Akademii Psychologii Przywództwa), Sylwester Cetera (Kancelaria CWW), Dominik Hunek (adwokat, członek rad nadzorczych dużych polskich spółek), Grzegorz Proksa (WPW Wołczek, Proksa & Wspólnicy), Piotr Dubno (prezes EXCELSIOR CAPITAL, firmy specjalizującej się m.in. scenariuszowej analizie ryzyka inwestycyjnego), Jacek Ptaszek (JMP Flowers, jeden z największych producentów róż anturium i orchidei), Robert Uhl (Deloitte Legal) czy Filip Mecner (ekspert od personal brandingu).

By uczynić nasze studia jeszcze bardziej praktycznymi, w ramach Akademii Firm Rodzinnych przygotowaliśmy także program mentoringowy z najbardziej znanymi liderami biznesu, gdzie każdy ze słuchaczy będzie mógł wybrać, od kogo chce się uczyć. W tym gronie są m.in.: Jan Kolański (Colian – producent m.in. Helleny, Grześków czy Jeżyków), Wojciech Wróbel (Grupa Wróbel – dealer Mercedesa i Mazda), Adam Rozwadowski (Enel-Med, notowane na GPW centrum medyczne z oddziałami w całym kraju), Piotr Voelkel (Grupa VOX, Uniwersytet SWPS, School of Form), Kacper Sosnowski (KROSS), Katarzyna Osadkowska (Osadkowski S.A., jedna z czołowych firm na rynku rolnym), Karol Prozner (Wielton S.A., Woop Automotive) i Piotr Dzik (VACO Retail, APRUM).

Zapisz się na Akademię Firm Rodzinnych

W maju ruszamy z kolejną edycją Akademii Firm Rodzinnych. Rekrutujemy w czterech miastach: Wrocławiu, Krakowie, Katowicach i Łodzi. O przyjęciu do programu decyduje kolejność zgłoszeń. Na każde z miast przewidzieliśmy po 25 miejsc.

Program obejmuje 12 dni szkoleniowych, zaplanowanych w formie weekendowych zjazdów. W sumie na uczestników czeka ponad 100 godzin zajęć, z czego część odbywa się w firmach rodzinnych mentorów. Program kończy się publiczną prezentacją wybranego problemu menadżerskiego. Uczestnicy Akademii otrzymują certyfikat wydany przez Uniwersytet SWPS i Instytut Heweliusza.

Program Akademii Firm Rodzinnych swoim patronatem objęło stowarzyszenie Family Business Network Poland, organizacja skupiająca największe firmy rodzinne w kraju.

Więcej informacji o Akademii Firm Rodzinnych tutaj.