(S)Pokój Nauczycielski | Instytut Heweliusza

(S)Pokój Nauczycielski

Program kursu „(S) Pokój Nauczycielski” obejmuje szerokie spektrum zagadnień, których realizacja pozwala nauczycielom rozwijać kluczowe kompetencje interpersonalne, emocjonalne oraz prawne. Jest to niezbędne do skutecznego zarządzania stresem, budowania pozytywnej atmosfery w szkole oraz efektywnej komunikacji z uczniami, rodzicami i gronem pedagogicznym.

Uczestnicy kursu zdobędą praktyczne narzędzia do rozwiązywania konfliktów, mediacji oraz radzenia sobie z wyzwaniami współczesnej edukacji. Program uwzględnia także aktualne regulacje prawne, w tym ustawę „Kamilka”, co zapewnia lepszą ochronę nauczycieli i poprawę bezpieczeństwa w środowisku szkolnym. Dzięki kompleksowemu podejściu, kurs wspiera nauczycieli w ich codziennej pracy, pomagając im odzyskać satysfakcję zawodową i tworzyć bardziej przyjazne środowisko edukacyjne.

Organizator:

  InstytutHeweliusza

 

Certyfikaty i nagrody:

Doświadczenie

Wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami i pracownikami oświaty w zakresie najlepszych praktyk zarządzania oraz rozwiązywania problemów związanych z pracą zespołową w edukacji i administracji szkolnej.

Wiedza

Kompletna wiedza na temat komunikacji, zarządzania emocjami  w oświacie, w tym wrażliwości pedagogicznej rekrutacji, oceny pracowników, motywowania oraz rozwoju kompetencji zespołu.

Jakość

Podniesienie jakości pracy pedagoga poprzez wprowadzenie nowoczesnych narzędzi i metod wspierających komunikację, efektywność oraz budowanie zaangażowania pracowników oświaty

Kadra

Poznaj prowadzących

  • Agnieszka Fomadis

    Specjalistka w obszarze szeroko pojętych kompetencji przywódczych. Praktyk z dwudziestopięcioletnim doświadczeniem w zakresie zarządzania lokalnymi i międzynarodowymi zespołami. Absolwentka Wydziału Organizacji i Zarządzania na Politechnice Łódzkiej, Szkoły Biznesu w Barcelonie oraz Wydziału Coachingu i Mentoringu Biznesowego na Uniwersytecie Łódzkim.

  • Eliza Gaust

    Kulturoznawczyni, trenerka DEI i ekspertka ds. równości, z doświadczeniem w instytucjach publicznych, NGO i samorządzie. Była Pełnomocniczką Prezydent Miasta Łodzi ds. Równego Traktowania, koordynuje Żywą Bibliotekę Łódź.

  • Magdalena Cetera

    Od 2003 roku mediator stały ds. karnych i cywilnych przy Sądach Okręgowych we Wrocławiu, Legnicy i Opolu. Prowadzi specjalistyczne szkolenia z mediacji, wykłada na Uniwersytecie Wrocławskim i Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu.

  • Joanna Paduszynska

    Prezeska i założycielka Fundacji Słonie na Balkonie, ekspertka w wsparciu dzieci w kryzysie, kulturoznawczyni, dziennikarka, w trakcie MBA z zarządzania placówkami medycznymi.

Dlaczego warto?

  • Komunikacja interpersonalna. Jasne i zrozumiałe przekazywanie wiedzy, aktywne słuchanie, umiejętność prowadzenia dialogu oraz dawanie konstruktywnej informacji zwrotnej.
  • Empatia i cierpliwość. Zrozumienie emocji i potrzeb uczniów, wrażliwość na trudności oraz indywidualne różnice, a także cierpliwość w tłumaczeniu i rozwiązywaniu problemów.
  • Zarządzanie emocjami i odporność na stres. Zachowanie spokoju w trudnych sytuacjach, umiejętność radzenia sobie z presją i konfliktem oraz unikanie wypalenia zawodowego.
  • Wrażliwość pedagogiczna. Profil czujności nauczyciela obejmuje reaktywność, czyli otwartość i gotowość do działania, oraz współpracę we wdrażaniu SOM.
  • Współpraca i umiejętności społeczne w obszarze kultury dobrostanu. Tworzenie pozytywnego środowiska pracy poprzez wzajemną troskę, empatię oraz przeciwdziałanie nieprawidłowościom.

Co zyskasz?

  • Rozwój zawodowy, który przekłada się na większą efektywność w pracy i lepsze relacje w zespole nauczycielskim.
  • Zwiększenie poczucia satysfakcji zawodowej poprzez redukcję stresu i wypalenia.
  • Większa pewność siebie w codziennej pracy dzięki skutecznej komunikacji i technikom zarządzania sytuacjami konfliktowymi.

Program kursu

KomunikacjaEliza Gaust

W trakcie szkolenia uczestnicy poznają kluczowe zasady skutecznego
porozumiewania się, nauczą się wykorzystywać komunikację do realizacji celów
zespołu oraz rozwiną swoje umiejętności asertywnego wyrażania myśli i
przekazywania informacji za pomocą języka inkluzywnego.

Mediacje i ich rola w rozwiązywaniu konfliktuMagdalena Cetera

W ramach warsztatu omawiane będą techniki wykorzystywane podczas rozwiązywania konfliktów w środowisku szkolnym – w tym przypadku na linii nauczyciel/wychowawca – rodzic/opiekun oraz w zażegnywaniu sytuacji konfliktowych w grupie rówieśnicze

Stres. Zagrożenia i korzyściAgnieszka Fomaidis

Szkolenie dostarcza uczestnikom praktycznych narzędzi do skutecznego
zarządzania stresem, pozwalając im lepiej radzić sobie z presją, napięciem i
trudnymi sytuacjami zawodowymi. Program łączy teorię z ćwiczeniami,
pomagającymi budować odporności psychicznej i utrzymać równowagi między
życiem zawodowym a prywatnym.

Ustawa Kamilka – prawne aspekty ochrony małoletnichJoanna Paduszyńska

Celem warsztatu jest przybliżenie podstaw prawnych odpowiedzialności
nauczyciela za bezpieczeństwo dzieci, zadania dyrektora i nauczyciela w zakresie
zapewniania ich bezpieczeństwa oraz rodzaje odpowiedzialności nauczyciela i
narzędzia niezbędne dla szybkiego reagowania w sytuacji krysysowej.

Zachowania niepożądane w szkoleKatarzyna Owczarek-Staśkiewicz

W ramach szkolenia uczestnicy dowiedzą się jak rozpoznać, właściwie zdefiniować
zachowanie niepożądane w szkole jako miejscu pracy i bezpiecznej przestrzeni dla
dzieci i młodzież oraz jak przeciwdziałać i reagować w sytuacji ujawnienia różnego
rodzaju nadużyć. Będzie też mowa o przemocy rówieśniczej.

Informacje praktyczne

Forma zajęć:

  • Stacjonarnie

Dla kogo?

Kurs dedykujemy nauczycielom, pedagogom i pracownikom oświaty, którzy chcą rozwijać umiejętności komunikacyjne, radzenia sobie ze stresem oraz budowania bezpiecznego i przyjaznego środowiska w szkole.

Jak wygląda rekrutacja?

O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.

Czas trwania

Pięć spotkań – raz w tygodniu, po jednym spotkaniu (pięć godzin zegarowych zajęć, od godz. 9.00 do 14.00).

Harmonogram zajęć

  • 08.04.2025
  • 15.04.2025
  • 29.04.2025
  • 06.05.2025
  • 13.05.2025

 

Dyplom

Uczestnik kursu otrzyma dyplom ukończenia kursu kompetencyjnego potwierdzający wiedzę i kompetencje.

Co dalej?

Masz pytania? Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami!

Formularz kontaktowy

Opiekunowie programu

Katarzyna Owczarek
katarzyna.owczarek@instytut-heweliusza.pl
Tel. 507 094 690